Vihreät hylkäsivät Kontupisteen

21.2.2017

Helsingissä Kontulan ostarin laidalla on kehitetty hyvä toimintamalli, jossa tietotekniikan tuki ja digitaaliset palvelut ovat yhdistyneet vertaistukeen, alueen sosiaalityöhön, kulttuuritoimintaan ja Kontulan yhteisöllisyyden vahvistamiseen. Kontupisteessä on ollut vuodessa yli 50 000 kävijää. Siellä on voinut hoitaa asioita verkossa, saada ohjausta omien laitteiden käyttöön, omat sähköposti- ja kotisivupalvelut kontu.la-verkkoon. Vieressä on ollut matalan kynnyksen päivätoimintakeskus Symppis, jossa on tarjolla sosiaali- ja terveysneuvontaa, edullinen aamupala,erilaista ajanviettoa ja ryhmätoimintaa. Samoissa tiloissa on kokoustila Wanha Posti. Ja lisäksi on galleria ja yhteistyö Valokuvataiteen museon kanssa. Yhteistyössä sote-viraston ja Lasipalatsin Mediakeskuksen kanssa ovat hoituneet tilojen vuokrat ja palkkatuella työllistäminen.

Kontupisteen toimintamalli digisyrjäytymisen ehkäisemiseksi on syntynyt monien toimijoiden yhteistyön tuloksena, mutta nyt kaupungintalolla on keksitty, että se ei sovi uuteen digitaalisen Helsingin ohjelmaan. Kaupunginkanslian esityksestä kaupunginhallitus päätti eilen, että Kontupisteen tietotekniikan ja digitaalisten palvelujen jatkamiseen ei anneta taloudellista tukea. Taloudellisesti kyse on Helsingin digiohjelmia ajatellen mitättömästä summasta. Rahaa olisi tarvittu vuodessa alle 10 000 euroa tai jonkin verran yli, riippuen siitä, ostetaanko kaikki tarvittava vai hankitaanko osa kierrättämällä.

Vihreiden kaupunginhallituksen jäsen Hannu Oskalan mukaan ”aika ajoi Kontupisteen toimintatavan ohi”. Hänelle Kontupiste näyttää olevan vain kysymys digitaalisesta ohjelmasta, jonka mukaan kaupunki kehittää virastojen, koulujen, kirjastojen ym digitaalisia palveluja. Ikään kuin Kontupisteen kaltainen toimintamalli ja siihen liittyvä vertaistuki, sosiaalityö, kulttuuritoiminta ja digipalvelut voitaisiin leikata irti siitä yhteisöstä ja verkostoista, joissa Kontupiste toimii.

Kaupunginhallituksen demarit, vasemmistoliittolaiset ja perussuomalaiset esittivät Kontupisteen toiminnan jatkamiseksi tekemääni aloitteeseen positiivista vastausta, mutta hävisivät kokoomuksen, vihreiden, RKP:n ja keskustan edustajille äänin 9-6. Enemmistön mielestä Kontupisteen käyttäjille voidaan suositella ”siirtymistä verkkopohjaisiin pilvipalveluihin”.

Vihreiden Sanna Vesikansa ja kokoomuksen Laura Rissanen esittivät, että ”Kontupisteen palveluja käyttäneitä asukkaita ohjataan siirtymävaiheessa kaupungin toimesta aktiivisesti niiden palveluiden piiriin, joita tällä hetkellä on digitaalisten valmiuksen mahdollistamiseksi sekä huolehditaan matalasta kynnyksestä asiakkaiden neuvonnassa. Itä-Helsingissä Kontupistessä pitkään kokeiltuja ja hyväksi havaittuja digitaalisen syrjäytymisen toimintamalleja levitetään muualle kaupunkiin mm. kirjastoissa.”

Haloo! Ovatko kaupunginhallituksen vihreät ja kokoomus näin irti Kontupisteen todellisuudesta ja näin tietämättömiä siitä, mitä ovat ajamassa alas? Vai onko tällainen esitys tarkoitettu vain käsien pesemiseksi vaalien alla?

Kontupiste on osa edellä kuvaamaani yhteistoiminnan ja sosiaalisten verkostojen kokonaisuutta. Ei Kontupisteen, Symppiksen, Wanhan Postin, Kontupisteen Gallerian, Lasipalatsien Mediakeskuksen, Kontukeskus ry:n ja lukuisten muiden yhteistyö ole mikään paketti, joka voidaan kantaa ja siirtää jonkin kirjaston asiakastietokoneen viereen.

Helsingissä tarvitaan monia tapoja kehittää digitaalisia käytäntöjä ja samalla ehkäistä digitaalista syrjäytymistä. On järkyttävää sosiaalista sokeutta tai julmaa piittaamattomuuta ja äärimmäisen kapea-alaista digiajattelua ajaa alas Kontupisteen hyvät toimintamallit ja toimivat verkostot. Kokoomukselle ja vihreille se ei ole kuitenkaan uutta – tätä ennen ajettiin alas vastaava toiminta Mellunmäen Mellarissa.

 

© 2024 Yrjö Hakanen
webDesign: Mekanismi »