Valtuustokysely länsimetron kustannuksista
Kun kaupunginvaltuusto päätti vuonna 2008 osallistumisesta länsimetron rakentamiseen, ilmoitettiin Helsingin osuudeksi kustannuksista 144 miljoonaa euroa. Uusimpien tietojen mukaan Helsingin osuus on noussut 325 miljoonaan euroon. Länsimetrohankkeen ensimmäisen vaiheen hankesuunnitelmassa vuonna 2008 arvioitiin koko länsimetron kustannuksiksi 714 miljoonaa euroa. Nyt hinta-arvio on noussut jo 1 088 miljoonaan euroon.
Helsingin metro toimii hyvin ja länsimetro on tarpeen. Mutta hankkeen kustannukset eivät ole pysyneet hallinnassa. Isoissa hankkeissa voi tietysti tulla yllätyksiä. Mutta juuri siksi riskien ennakointi pitäisi kuulua hyvään suunnitteluun. Länsimetrosta Helsingille tulevan laskun paisuminen reilusti yli kaksinkertaiseksi valtuustolle alun perin esitetystä on poikkeuksellisen iso muutos hankintavaltuuksiin. Eivätkä tähän hintalappuun vielä sisälly automaattimetroa ja kulunvalvontaa koskevat riskit, joita oikeusjuttu Siemensin kanssa voi pahimmassa tapauksessa kasvattaa huomattavasti.
Näin suurta muutosta hinta-arvioihin voi tuskin selittää vain Helsingin seudun maaperällä tai pelastuslaitoksen valvomilla turvallisuusnormeilla – etenkin kun kummatkaan eivät tiettävästi ole hankkeen aikana muuttuneet.
Kysynkin asianomaiselta kaupunginjohtajalta, miten on mahdollista, että länsimetron kustannukset ovat karanneet käsistä, vaikka hankkeen kustannusten valvontaan on jo aiemmin luvattu tiukkuutta ja vaikka Länsimetro Oy:n hallituksessa istuvat muun muassa HKL:n toimitusjohtaja ja Helsingin rahoitusjohtaja? Eikö valtuustolle ole syytä tuoda asiasta perusteellinen selvitys?
(Tätä kysymystä ei puheenjohtajisto valinnut keskusteluun kyselytunnilla, mutta se on jätetty kirjallisesti vastattavaksi.)