Toisenlainen näkökulma Serlachiuksen historiaan
Serlachius-yhtiön vanhan pääkonttorin aulaa kiertää friisi, joka kuvaa Mäntän tehdaspaikkakunnan syntyä yhden miehen, G. A. Serlachiuksen toiminnan tuloksena. Eilen samoissa tiloissa avattu Minna Henrikssonin ja Ahmed Al-Nawasin näyttely Genesis avaa toisenlaisen näkökulman Mäntän ja paperiteollisuuden historiaan.
Suomalaisen talouselämän kovaan ytimeen on tuskin aiemmin käyty kuvataiteen keinoin näin kriittisesti. Oman jännitteensä tuo se, että tämä tehdään suomalaisen metsäteollisuuden syntysijoilla.
Genesis kertoo Mäntän teollisuusyhteisön kehityksestä työläisten ja työväenliikkeen näkökulmasta. Paperi ja hyvinvointi syntyivät työläisten työllä. Se oli myös ristiriitoja ja taistelua, jonka kovuudesta kertovat näyttelyyn arkistojen uumenista etsityt poliittiset raportit ja mustat listat työläisistä.
Näyttely kertoo myös Serlachiuksen metsäpatruunoiden ristiriitaisesta suhteesta luontoon. Mesenaatteina he tukivat suomalaisen taiteen kultaisen kauden taiteilijoita, jotka kuvasivat koskemattomia erämetsiä – ja teollisuusjohtajina he jättivät jälkeensä tehometsätalouden, esimerkiksi Mäntän ja Jämsänkosken väliset puupellot. Metsäsuhdetta arvioidaan näyttelyssä myös eri aikakausien kuvataitelijoiden ja kirjailijoiden teosten välisen ”dialogin” kautta.
Näyttelyyn on tehty valtava ryijy Mäntän työväen historiasta. Itse näin ryijyn työläishahmoineen ja punaisine lippuineen kommentoivan pääkonttorin aulan friisin ohella perinteistä kansallismielistä kulttuuria.
Genesis tuo ankaran kriittiseen valoon myös Serlachiuksen paperikapitalistien poliittisen ja taloudellisen roolin Suur-Suomen tavoittelussa, sodassa natsi-Saksan rinnalla, Suomalaisen Yhteiskunnan Tuki -säätiön antikommunistisen toiminnan rahoittajana ja Etelä-Afrikan rotusortohallitusta tukevassa paperiviennissä, joka pysäytti vasta ammattiliitto AKT:n boikotti. Minna Henrikssonin linovedosten sarja Works on Paper kertoo tästä vaikuttavalla tavalla. Kuvien edessä puretulta työväentalolta jäljelle jääneet tyhjät tuolit kuin kysymysmerkkinä tämän päivän työväenliikkeestä.
Näyttely on avoinna marraskuulle asti – ja hyvä syy tehdä retki Mänttään.
Kuvat Minna Henrikssonin ja Ahmed Al-Nawasin näyttelystä Genesis (Yrjö Hakanen)