Pisararadan hautajaiset?

18.6.2022

 

”Yllätyskäänne: Helsingin alle suunniteltua jättimäistä junatunnelia ’Pisararataa’ ei välttämättä tarvitakaan”, otsikoi Yle uutisen Väyläviraston selvityksestä. Noin 1 500 miljoonaa maksavan pisaran muotoisen maanalaisen junaradan rakentaminen Helsingin keskustan alle on viraston teettämän selvityksen mukaan tarpeeton. Junaliikenteen sujuvuutta Helsingin rautatieasemalla ja Pasilassa voidaan parantaa paljon edullisemmin ja helpommin uusimalla junien kulunvalvontaa, vaihdejärjestelmiä ja junavarikoita.

Oikeastaan nyt valmistunut selvitys ei ole yllätys. Väyläviraston selvitys vain vahvistaa sen, mitä muun muassa raideliikenteen asiantuntija Antero Alku ja eräät muut esittivät jo kymmenen vuotta sitten kun Helsinki valmisteli Pisararadalle asemakaavaa. Näihin asiantuntija-arvioihin nojaten vastustin vuonna 2015 kaupunginvaltuustossa Pisararataa ja esitin asemakaavaesityksen palauttamista muun muassa niiden vaihtoehtojen selvittämiseksi, joita Väyläviraston selvityksessä nyt esitetään.

Kaikki muut valtuutetut hyväksyivät kuitenkin Pisararadan asemakaavan. Kaava on sen jälkeen rajoittanut monia muita kaavahankkeita, lisännyt muun muassa Triplan, Lasipalatsin ja Hakaniemen maanalaisten tilojen kustannuksia ja ohjannut osin vinoon Helsingin liikennejärjestelmän suunnitelmia. Väyläviraston selvityksen jälkeen on entistä selvempää, että Pisararata on enemmän kiinteistöbisneksen kuin rautatieliikenteen hanke.

Olisiko kaupunkiympäristötoimialakin jo valmis tunnustamaan, että sen hellimä Pisararata ei ole realistinen eikä tarpeellinen?

 

(Artikkelin kuva: Väylävirasto)

© 2024 Yrjö Hakanen
webDesign: Mekanismi »