Länsimetron lisärahoitukselle asetettava tiukat ehdot

14.12.2016

Kun Länsimetrolle esitettiin keväällä edellisen kerran lisärahoitusta, vastasi apulaiskaupunginjohtaja Sauri kysymykseen, ovatko kustannukset nyt tässä, puhumalla varautumisesta noin kahdella miljoonalla eurolla töiden kiirehtimiseen niin, että länsimetro alkaa liikennöidä elokuussa.

Sen jälkeen kustannusten hallinta ja aikataulu pettivät taas kerran. Tämä on nyt jo kuudes kerta, kun valtuustolle esitetään länsimetron enimmäishinnan ja lainatakausten korottamista. Hinta on noussut alkuperäisestä noin 700 miljoonasta lähes 1,2 miljardiin euroon.  Tällä kertaa ylitys on noin sata miljoonaa euroa. Eivätkä näissä luvuissa ole vielä mukana automaattimetron epäonnistumisesta ja oikeusjutuista mahdollisesti seuraavat laskut.

Länsimetron toimitusjohtaja on nyt vaihdettu ja Helsinki on valinnut Saurin yhtiön hallitukseen. Mielestäni tarvitaan muitakin johtopäätöksiä ja ehtoja lisärahoitukselle.

Kiireellisintä on tietysti muuttaa hankkeen johtamista, organisoimista, seurantaa ja kustannusten hallintaa niin, että enää ei tule ylityksiä budjettiin eikä aikatauluihin. Siitä, mihin toimiin Länsimetro-yhtiö on ryhtynyt, tarvitaan selvitys. Mielestäni se pitää esittää myös valtuutetuille. Kaupunginhallituksen konsernijaostolle hankkeesta on tätä ennenkin raportoitu säännöllisesti – mutta jaosto ei ole kyennyt puuttumaan asioihin.

Rakennushankkeen projektinjohtajana toimii konsulttiyhtiö Sweco. Sillä on suuri osavastuu budjettien ja aikataulujen pettämisessä. Kysynkin, millaisia selvityksiä kaupungin edustajat tai Länsimetro-yhtiö ovat vaatineet Swecolta. Ymmärrän, että jälkiarvioinnin aika tulee myöhemmin, mutta kyllä lisärahoitukseen pitää liittyä ehtoja myös projektinjohtajalle.

Kaupunginhallitus on lykännyt hankkeen viivästymisen ja kustannusten ylittymisen syitä koskevan selvityksen aikataulua. Selvitys on kytketty Länsimetro-yhtiön teettämään selvitykseen ja Länsimetron päätösasiakirjojen salaaminen vaikuttaa selvitystä. Kysynkin apulaiskaupunginjohtajalta, milloin selvitys kaupunginhallitukselle valmistuu, miten varmistetaan sen riippumattomuus ja julkistetaanko selvitys? Mielestäni tarkastuslautakunnan olisi syytä tehdä lisäksi erillinen selvitys siitä, miksi kaupungin oma seuranta, valvonta ja omistajaohjaus länsimetron osalta on pettänyt.

Esitän, että valtuusto hyväksyy esityksen enimmäishinnan ja takausvastuun korottamisesta niin täydennettynä, että Helsinki edellyttää Länsimetro Oy:n hallituksen päätösasiakirjojen olevan tästä alkaen julkisia (siltä osin kuin lainsäädäntö ei sitä nimenomaisesti kiellä) ja että valtuustolle tuodaan tammikuun loppuun mennessä selvitys toimista, joihin hankkeen kustannusten ja aikataulujen varmistamiseksi on ryhdytty.

***

Keskustelun pohjalta muotoilen vastaesitystä hieman. Esitän, että valtuusto hyväksyy esityksen enimmäishinnan ja takausvastuun korottamisesta. Samalla Helsinki edellyttää Länsimetro Oy:n hallituksen päätösasiakirjojen olevan tästä alkaen julkisia (siltä osin kuin lainsäädäntö ei sitä nimenomaisesti kiellä) ja että valtuustolle tuodaan tammikuun loppuun mennessä selvitys toimista, joihin hankkeen kustannusten ja aikataulujen varmistamiseksi on ryhdytty.

(Valtuusto hyväksyi vastaesityksen äänin kaupunginhallituksen alkuperäisen esityksen puolesta 8 ja Hakasen Hurstin vastaesityksen puolesta 57, tyhjää 18.)

© 2018 Yrjö Hakanen
webDesign: Mekanismi »