Länsimetron kustannusten hallinnan pettäminen syytä selvittää tarkastuslautakunnassa
Länsimetron kustannusten hallinnan pettäminen syytä selvittää tarkastuslautakunnassa
Vuonna 2008 hyväksytyn länsimetron hankesuunnitelman mukaan Helsingin maksuosuus piti olla 144 miljoonaa euroa. Keväällä 2014 Helsingin osuudeksi ilmoitettiin enintään 217 miljoonaa euroa. Tämäkään ylitys ei ole riittänyt vaan nyt Helsingin osuudeksi esitetään jo yli 250 miljoonaa euroa. Indeksitarkistetuin hinnoin lasku on noussut lähes puolella.
Koko länsimetrohankkeen kustannusylitys on 240 miljoonaa alkuperäisen suunnitelman indeksikorjattuun hintaan verrattuna. Eivätkä näihin lukuihin vielä sisälly automaattimetrosotkusta mahdollisesti tulevat lisälaskut.
Kun valtuusto käsitteli edellisen kerran ylitysvaltuuksia, esitin metroasioiden käsittelyn veteraanin Pekka Saarnion kannattamana, että sen varmistamista, ettei uusia ylityksiä enää pääse tapahtumaan. Valtuuston enemmistö ei pontta pitänyt tarpeellisena. Ja tässä sitä nyt ollaan.
Hankkeen ohjaus ja valvonta on pettänyt taas pahemman kerran. Luulisi, että länsimetron ja automaattimetron toistuvien ongelmien takia kaupungin johtajisto ja konsernijaosto olisivat seuranneet hanketta viime vuosina erityisen tarkasti. Tietoakin piti olla saatavilla, kun Länsimetro-yhtiön hallituksessa istuvat muun muassa Helsingin rahoitusjohtaja ja HKL:n toimitusjohtaja.
Kaupunginhallituksen esityksessä kerrotaan, että Länsimetro-yhtiö tulee teettämään hankkeesta ulkopuolisen jälkiarvioinnin, jossa tarkastellaan myös kustannusten ylityksiä. Länsimetro-yhtiön osalta se on vähintä, mitä voi edellyttää. Jossain muissa yhtiöissä olisi tehty muitakin johtopäätöksiä. Mutta tällainen Länsimetro-yhtiö jälkiarvio ei tietenkään selvitä sitä, miksi Helsingin kaupungin oma valmistelu, seuranta ja valvonta ovat pettäneet metrohankkeessa toistuvasti.
Mielestäni tarkastuslautakunnan on syytä tehdä erillinen selvitys länsimetron kustannusten toistuvasta ylittymisestä ja automaattimetrohankkeen epäonnistumisesta. Tällaisen selvityksen tarvetta korostavat myös HKL-liikennelaitoksen johtokunnan esitykset kustannusarvion ylitysten syiden perusteellisesta selvittämisestä ja siitä, mitä niiden välttämiseksi olisi pitänyt tehdä.