Keski-Pasilan urakan kilpailutus epäonnistui

13.11.2013

Keski-Pasilan alue on tärkeä ja esitetyssä suunnitelmassa on monia kiinnostavia ideoita. Tämän keskustakorttelin suunnittelu- ja toteutuskilpailussa on kuitenkin käynyt samaan tapaan kuin aiemmin Kalasataman keskuksen kohdalla. Neuvotteluvaiheessa on mukana ollut kolme yritystä, mutta tarjouksen on lopulta jättänyt vain yksi. Kalasatamassa se oli SRV-yhtiöt, nyt on näköjään ollut YIT:n vuoro. Kaupungin kannalta näin suurten kokonaisurakoiden kilpailuttamisen malli ei näytä toimivalta eikä edulliselta.

Tähän kilpailuratkaisuun liittyy muitakin seikkoja, jotka herättävät kysymyksiä.

Kilpailun järjestäjinä kaupunki ja Senaattikiinteistöt ovat rajanneet asuntojen osuuden vain 20 prosenttiin kerrosneliöistä. Miksi alueelle ei ole haluttu lisää asuntoja, esimerkiksi vuokra-asuntoja?

Toinen erikoinen piirre on se, että kaupunki luovuttaa rakennusoikeuden myyntituloista 2/3 valtiolle. Ymmärrän, että tämä liittyy VR:n ja Vuosaaren sataman tavaraliikenteen järjestelyihin, mutta valtiolle tämä näyttää olevan kaupunkia edullisempi kauppa. Sen vastuulle jää 30 miljoonan lisäraidehanke.

Kaupunki puolestaan joutuu maksamaan kunnallistekniikan lisäksi liikennevirastolle ja YIT:lle erinäisiä investointikuluja.  Kaupungin investointimenoiksi arvioidaan 131 miljoonaa plus vielä ilman hintalappua olevia muita investointeja.

Kolmas kysymyksiä herättävä asia on näiden keskustakortteleiden, myös Pasilan aseman tilojen yksityistäminen. Niiden pysyvä käyttö- ja hallintaoikeus siirtyy YIT:lle. Kaupan hintakin on vain 42 miljoonaa, selvästi alle kolmasosa kaupungin investointimenoista. Merkittävä osa hinnasta on kytketty 700 autopaikan lunastamiseen.

Neljäs asia, josta olisi hyvä saada lisätietoa, koskee Pasilan aseman metrovarausta. Urakkasopimukseen kuuluu metroaseman raaka-tila ja kaupungin sitoutuminen rakentamaan metroasema 2040 mennessä. Kuitenkin samaan aikaan toisaalla suunnitellaan Pisara-rataa Pasilasta Töölöön ja toisaalta Hakaniemeen. Onko todella niin, että molemmat hankkeet aiotaan toteuttaa? Eikö valtuuston pitäisi ottaa kantaa tähän ennen kuin tehdään investointeja.

Ja vielä yksi erikoisuus: Esityksen mukaan myös kahdelle muulle neuvotteluvaiheeseen osallistuneelle rakennusliikkeelle, NCC:lle ja Spondalle kummallekin 600 000 euron palkkio, josta kaupungin osuus on kolmannes.

Ehkä apulaiskaupunginjohtaja Penttilä voi vastata, miksi tällaisiin kaupungin kannalta vähintäänkin erikoisiin ja vähemmän edullisiin ratkaisuihin on päädytty?
Kun nyt esitetty ratkaisu poikkeaa eräiltä osin muutenkin Vuosaaren satamaratkaisun yhteydessä valtion kanssa sovitusta, pitäisi tarpeellisessa määrin voida vielä neuvotella ainakin joistain edellä esitetyistä kysymyksistä.

Esitän, että valtuusto palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi niin, että valtuustossa esille tulleista kysymyksistä voidaan vielä neuvotella osapuolten kesken.

(Palautusta kannatti Perussuomalaisten Helena Kantola, mutta esitys hyväksyttiin äänin 79 – 3, tyhjää 2)

Valokuva YIT

© 2018 Yrjö Hakanen
webDesign: Mekanismi »