HKL:n kuljettajien lakko ansaitsee matkustajien tuen

12.9.2004

 

Helsingin kaupungin liikennelaitoksen kuljettajien maanantain mielenosoituslakko palvelee myös meidän busseilla, metrolla ja ratikoilla matkustavien etuja.

Helsingissä tarvitaan hyvin toimiva julkinen joukkoliikenne, jota tuetaan kaupungin budjetista. Tällä tavalla vähennetään ruuhkia ja myös ympäristöhaittoja.

Puheilla kilpailuttamisesta hämärretään joukkoliikenteen yhteiskunnallisia tavoitteita, kuten liikkumismahdollisuuksien tasa-arvoisuus ja liikenteen ympäristöhaittojen vähentäminen. Kilpailuttaminen ei ole tuonut etua sen enempää meille matkustajille kuin kuljettajillekaan. Palvelut ovat heikentyneet ja hinnat nousseet.

Mihin tarvitaan oikeiston ja vihreiden ajamaa kunnallisen liikennelaitoksen yhtiöittämistä?

Yhtiöittämistä eivät tarvitse muut kuin ne, jotka haluavat vähentää kaupungin vastuuta ja tukea joukkoliikenteessä. Espoo ja Vantaa ovat varoittavia esimerkkejä siitä, miten bussiyhtiöt ovat siirtyneet kahden ylikansallisen yhtiön — Vivendin ja Stagecoachin — hallintaan.
HKL:n bussiliikenteen yhtiöittäminen liittyy laajempaan pyrkimykseen kilpailuttaa ja yksityistää yhä suurempi osa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteestä. Valmisteilla on myös VR:n lähiliikenteen kilpailuttaminen, jolla avataan tietä myös raideliikenteen kannattavimpien osien yksityistämiselle.

HKL-Bussiliikennettä ei pidä yhtiöittää vaan sen toimintaa pitää kehittää kunnallisena liikelaitoksena. Helsingillä on myös varaa tukea nykyistä enemmän joukkoliikennettä. Esimerkiksi kaupungin omistama Helsingin Energia on tehnyt jo tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla voittoa yli 120 miljoonaa euroa, josta voidaan hyvin ohjata osa joukkoliikenteen tariffituen lisäämiseen.

© 2019 Yrjö Hakanen
webDesign: Mekanismi »