Helsingin Bussiliikenteen pääomalaina ja kilpailutus

24.11.2016

Valtuustossa

– 23.5.2012

Helsingin Bussiliikenteen jatkuvat ongelmat ovat tulosta kilpailuttamisesta ja yhtiöittämisestä. Kaupungin sisäisen bussiliikenteen kilpailuttaminen toi markkinoille kansainvälisen jättiyhtiön Veolian ja kansainvälisten pääomasijoittajien omistaman Nobinan. Samalla useat pienet liikennöitsijät ovat kadonneet.

Aalto-yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan Helsingin bussiliikenteen kilpailuttaminen on epäonnistunut. Pääsyy tähän on se, että todellisuudessa ei ole olemassa kilpailutuksen edellyttämiä markkinoita.

Matkustajien kannalta huolestuttavaa on ollut lippujen hintojen nousu ja monien bussivuorojen kehno kalusto. Työntekijöille kilpailutus on merkinnyt jatkuvaa työolojen heikentymistä. Ja tilaajan eli kaupungin kannalta ongelmana on palvelujen jatkuva epävarmuus ja käymistila. Yhtiöt käyvät jatkuvaa pudotuspeliä tilanteessa, jossa korvaavia markkinoita ei ole ja kahden suuren yksityisen liikennöitsijän takana ovat isot rahat. Kilpailuttaminen on johtanut juuri siihen, mistä sitä aloitettaessa varoitettiin: pari kansainvälistä suuryhtiötä uhkaa vallata markkinat.

Kun kilpailu ei toimi, kannattaa pohtia, miten siitä voidaan vähitellen siirtyä tilanteeseen, jossa kaupunki vastaa itse Helsingin sisäisestä joukkoliikenteestä. Tällä tavalla olisi helpompi edistää myös joukkoliikenteen ympäristötavoitteita ja suuntautua joukkoliikenteen lippujen hintojen alentamiseen. Helsingin Bussiliikenne Oy:lle nyt esitetty pääomalaina helpottaa ainakin jonkin aikaa yhtiön tilannetta, mutta se ei ratkaise kilpailuttamisen tuomia ongelmia eikä riitä avaamaan näköaloja joukkoliikenteen voimakkaalle kehittämiselle.

 

© 2018 Yrjö Hakanen
webDesign: Mekanismi »