Aloite päivystävän lääkärin ja puhelinneuvonnan palauttamisesta kaupungin omaksi toiminnaksi

6.10.2010


Helsingin terveystoimi ulkoisti viime vuosituhannen lopulla aiemman oman päivystävän lääkäritoimintansa ja 24/7 puhelinneuvontansa. Kokemukset yksityisistä palveluntuottajista ovat olleet varsin huonot niin asukkaiden kuin

yhteistoimintaviranomaisten (terveyskeskus, sosiaalivirasto, poliisi ja hätäkeskus) näkökulmasta. Vastausprosentti tulleisiin puheluihin oli vain 78 % eli yli viidennes soittajista ei saanut lainkaan puheluaan läpi! Kun yksityisellä operaattorilla ei ole ollut käytettävissään kuntien tai HUS:n potilastietojärjestelmiä, on hoitovaste usein voinut jäädä kokonaan saamatta! Tämä on puolestaan rasittamassa muutoinkin ruuhkaisaa, juuri nyt Keravalle muuttanutta Helsingin hätäkeskusta (112).

Vuoden 2004 alusta lukien ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi ja HUS hankkineet kilpailuttamalla terveydenhuollon puhelinneuvontapalvelunsa (palvelupuhelin 10023).

Nyt on nykyinen operaattori MediNeuvo Oy tehnyt konkurssin ja kansalaisten oikeudet kiireelliseen apuun ovat vaarantuneet.

Hoitotakuulainsäädännön astuessa voimaan tuli asukkaan saada välittömästi yhteys terveysviranomaiseen joko puhelimitse tai menemällä avoinna olevaan palvelupisteeseen.

Me allekirjoittaneet valtuutetut ehdotamme, että kaupunginhallitus selvittää mahdollisuuden palauttaa sekä ympärivuorokautinen päivystävä lääkäri-järjestelmä että puhelinneuvonta kaupungin (ml HUS) omaksi toiminnaksi ottaen huomioon myös 1.5.2011 voimaan astuvan terveydenhuoltolain velvoitteet.
 

Yrjö Hakanen + 15 muuta valtuutettua eri ryhmistä

© 2018 Yrjö Hakanen
webDesign: Mekanismi »