Aloite lähikaupan palveluista ja ostohyvityksistä

6.5.2008

Alepa-ketju on laajentunut viime vuosina HOK-Elannon toimialueella. Myös Alepa-myymälöiden tuotevalikoima on laajentunut. Tätä kehitystä on syytä jatkaa.

Alepa-lähikauppojen palvelujen monipuolisuus ja edullisuus on erityisen tärkeää pienituloisille lapsiperheille, eläkeläisille, työttömille ja muille, joiden on muita vaikeampi tehdä päivittäisiä ostoksia kauempaa. Alepa-myymälöiden hintataso on kuitenkin usein kalliimpi kuin muissa HOK-Elannon myymälöissä, joiden edullisempia hintoja on perusteltu ”suuruuden ekonomialla”.

HOK-Elannon hyvä taloudellinen tulos antaa kuitenkin mahdollisuuksia ainakin joiltain osin edullisempaan hinnoitteluun. Sosiaalisen vastuullisuuden ohella lähikauppojen suosimista puoltaa myös ympäristövastuu.

— Esitämme, että HOK-Elannon hallitus selvittää edustajistolle mahdollisuudet muuttaa hinnoittelua siten, että Alepa-myymälöiden ostoskorista tulee suhteessa S-marketteihin ja Prismoihin nykyistä edullisempi.

HOK-Elannon jäsenillä on mahdollisuus saada ostoksistaan bonusta S-etukortilla. Bonusta kertyy sitä enemmän, mitä enemmän on ostoksia. Tätä voidaan pitää perusteltuna ostosten keskittämiseen kannustamisen näkökulmasta.

Sosiaalisesta näkökulmasta arvioiden nykyinen bonusjärjestelmä suosii kuitenkin niitä, joilla on varaa ostaa enemmän. Bonusta kertyy esimerkiksi monien pienituloisten tavanomaisista 200 – 299 euron kuukausiostoksista 1,5 % ja 300 – 399 kuukausiostoista 2 %, mutta suurituloiselle 1 500 euron kuukausiostoksista 5 %.

Ekologisen vastuun näkökulmasta on ristiriitaista, että bonusta voi kartuttaa esimerkiksi oman auton tankkaamisesta, mutta ei joukkoliikenteen käytöstä. HOK-Elanto voisi pyrkiä sopimaan esimerkiksi HKL:n, YTV:n, VR:n ja muiden toimialueen joukkoliikenteen tuottajien kanssa bonuseduista joukkoliikenteen lippujen ostoista.

— Esitämme, että hallitus tuo edustajistolle selvityksen mahdollisuuksista ottaa sosiaaliset ja ekologiset tekijät nykyistä paremmin huomioon bonusten kertymisessä.

© 2019 Yrjö Hakanen
webDesign: Mekanismi »