Aika vaihtaa johtajia HSL:ssä
Olisiko jo aika vaihtaa johtoa Länsimetro Oy:n lisäksi HSL:ssä?
Joka toinen metro ajaa lännessä vain Tapiolaan, vaikka suurin matkustajamäärä tulee Matinkylästä. Liityntäliikenteessä on liian vähän vuoroja. Suorat bussiyhteydet lopetettiin myös Espoon länsiosista ja linjoja vähennettiin pohjoisosissa, joille metro ei lainkaan ulotu. Kulku juniin ja junista on laitettu ainakin Matinkylässä väärin ristiin kuljettavaksi ja vain laiturin yhdestä päästä. Junia ja niiden kuljettajia on liian vähän. Kuljettajien vessat ”unohtuivat” suunnitelmista. Asetinlaitteissa, myös varajärjestelmässä, ilmeni vika, jollaista ”ei pitäisi tapahtua”. Useimmilla alueilla Espoossa matka-ajat ovat pidentyneet, vaikka HSL lupasi niiden lyhenevän. Kaiken lisäksi HSL arvioi matkustajamäärät viime vuosikymmenen luvuilla, sivuuttaen sen jälkeen tapahtuneen ja osin juuri metron tuloon liittyneen rakentamisbuumin!
Ainakaan kiireellä virheitä ei voi selittää, alkoihan länsimetron suunnittelu jo toista kymmentä vuotta sitten.
Virheiden vaikutusta pahentavat jo alkuvaiheessa tehdyt isot munaukset: Jo nyt ruuhka-aikoina liian lyhyeksi osoittautuneet junat ja laiturit (kun Espoo halusi säästää), täysin epäonnistunut yritys tehdä automaattimetro pääosin vanhaan kalustoon, länsimetron yhtiöittäminen ja siihen vedoten tapahtunut salailu, Länsimetro Oy:n ja sen hankkiman konsulttiyhtiö Swecon kyvyttömyys hallita kustannuksia ja aikatauluja…
”Kaikille kenkää!”
Joulun alla ilmestyi metrosotkuja pitkään Hufvudstadsbladetin toimittajana seuranneen Tommy Pohjolan pamfletti ”Kaikille kenkää! Tätä kaupunkilaisille ei kerrottu länsimetrosta”. Pohjola hakee vastauksia siihen, kenellä on vastuu pieleen menneestä metrohankkeesta ja miksi Helsingin metron rakentamisvaiheen virheistä ei otettu opiksi. Viime vuosiin keskittyvä raportti on jatkoa vuonna 2014 ilmestyneelle kirjalle ”Maan alla”.
Sadoilla miljoonilla euroilla alkuperäisen budjetin ylittäneen ja lähes neljä vuotta aikataulusta myöhästyneen länsimetron sotkuista joutuvat päävastuuseen pamfletissa projektijohto ja kuntapäättäjät, erityisesti vihreät ja kokoomus. Kirjatuksi on tullut sekin, että vain SKP ja Helsinki-listat vastusti valtuustossa automaattimetroa, esitti vaihtoehtona ns. puoliautomaattimetroa ja arvosteli alusta alkaen länsimetron yhtiöittämistä, jonka sijaan olisi voitu muodostaa päätöksenteon avoimuutta edellyttävä kunnallinen liikelaitos.
Joukkoliikenne kaupan?
Helsingin seudun joukkoliikenteen järjestämisestä vastaava HSL-kuntayhtymä on tottunut elämään omaa elämäänsä, jossa asukkaiden kritiikki voidaan kerta toisensa jälkeen sivuuttaa vetoamalla liikennejärjestelmän kokonaisuuteen ja leimaamalla arvostelu nurkkakuntaiseksi muutosvastarinnaksi. HSL:ssä näyttää vallitsevan erikoinen insinöörivetoinen suunnittelukulttuuri, jota kokoomuslainen toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi ja hallitus eivät juurikaan kykene ohjaamaan. Jopa satojen miljoonien virheet laitetaan asukkaiden ja matkustajien maksettavaksi.
HSL:n johdon ohella johtopäätöksiä olisi syytä tehdä myös kilpailuttamisen ja yhtiöittämisen epäonnistumisista. Eikä tämä koske vain länsimetron jatkoa. HSL ja Sipilän hallitus puuhaavat Helsingin seudun lähijunaliikenteen kilpailuttamista. Helsingissä valtuuston enemmistö päätti kokoomuksen ja vihreiden johdolla antaa HSL:lle valtuudet ryhtyä kilpailuttamaan myös Raide-Jokerin liikennöimistä.