Länsi-Helsingin lukio säilytettävä
Tässä esityksessä Länsi-Helsingin lukiosta on tehty eräänlainen sijaiskärsijä. Se ei ollut alkuperäisellä ns. Pajusen listalla lopetettavista kouluista. Mutta kun lopettamisesityksiä ei saatu muualla läpi ja jotain piti kaupungin johdon vaatimuksesta lopettaa, esitti opetuslautakunta tämän lukion lopettamista.
Tässä esityksessä lopettamista perustellaan vain sillä, että Länsi-Helsingissä lukioverkko on tiheä. Jos tästä on kyse, olisi tietysti pitänyt esittää lopetettavaksi joku keskustan lukioista, koska keskustassa lukioverkko on vielä tiheämpi. Länsi-Helsingin lukio ei ole mikään pieni koulu vaan alueen suurin lukio. Sinne hakeudutaan eri puolilta kaupunkia, lähes 30 ylä-asteelta. Koulun tilat ovat poikkeuksellisen hyvät ja viimeisen päälle saneeratut.
Länsi-Helsingin lukion opetuksen kehitys näkyy muun muassa siinä, että sen keskiarvokynnys ja tulokset ylioppilaskirjoituksissa ovat nousseet selvästi Helsingin muita lukioita voimakkaammin. Noin 540 oppilaan viisisarjaisen lukion kurssitarjonta on erittäin monipuolinen. Lukiossa on muun muassa neljä A-kieltä ja suosittu 17 kurssin tiede- ja ympäristölinja. Sen ympäristötieteen kurssi on ainutlaatuinen koko Suomessa. Opetushallitus on vastikään valinnut lukion Unesco-kouluksi.
Tässä on kyse läntisen Helsingin ainoasta kaupungin omasta lukiosta. Sitä ollaan lopettamassa samaan aikaan, kun useiden yksityisten lukioiden aloituspaikkoja lisätään. Jo tätä ennen Helsingissä tapahtuneet lukioiden lopettamiset ovat kohdistuneet vain kaupungin kouluihin. Niitä on lopetettu parin vuosikymmenen aikana jo 12, yksityisiä lukiota ei yhtäkään. Tässä on kyse koulutuksen yksityistämisestä.
SKP:n ja Helsinki-listojen ryhmä esittää, että valtuusto hylkää ehdotuksen Länsi-Helsingin lukion lakkauttamisesta.
Pidemmällä tähtäimellä on syytä arvioida toisen asteen koulutuksen kehittämistä kokonaisuutena. Siihen liittyy myös laajempia kysymyksiä yleissivistävän ja ammatillisen koulutuksen yhteyksistä, koulutilojen monikäytöstä ja kouluverkon alueellisista vaikutuksista.