Kalasataman toteutussopimus: Ei syytä tukea veroja kiertävää SRV:tä
Tämä ehdotus antaa SRV-Yhtiöille lisää rakennusoikeutta ja samalla kymmenien miljoonien eurojen lykkäykset kaupalle sovittuun maksuaikatauluun antaa aihetta vakaviin kysymyksiin Helsingin kaupunkisuunnittelusta.
Alkuperäinen sopimus syntyi kilpailusta, jossa ainoan tarjouksen teki SRV-Yhtiöt. Miksi, eikö hanke kiinnostanut muita vai oliko jossain sovittu, että näin nostetaan hinta ja muut saavat sitten osansa aliurakoista tai muissa kohteissa?
SRV-Yhtiöiden vaatimuksesta hanketta paisutettiin muuttamalla kaavaa niin, että rakennusoikeus nostettiin kaksinkertaiseksi. Eikö SRV-Yhtiöt ymmärtänyt rahoitusta vai oliko sen tarkoitus jo alun perin sopia myöhemmin helpotuksia jättiurakan rahoitukseen? Entä kaupunkisuunnitteluvirasto, eikö siellä ymmärretty keskuksen erilaisten rakenteiden ja toimintojen yhteensovittamisen ongelmia? Tähän esitykseen liittyy myös sote-viraston uuden keskuksen siirto pois metroaseman rakennuksesta, jonka SRV voi näin muuttaa helpommin rahaksi.
Kaupungille aiheutuu pelkästään Kalasataman hankkeeseen liittyvistä liikennejärjestelyistä autotunneleineen enemmän kuluja kuin SRV-Yhtiöt maksaa kaupungille tonteista ja käyttöoikeuksista. Miksi kaupungin pitäisi antaa voittoja viime vuosina kasvattaneelle SRV-Yhtiölle erityishelpotuksia maksuaikatauluihin? Varsinkin kun sovittava maksuaikataulu jää epämääräiseksi, osin riippumaan siitä millä aikataululla SRV-Yhtiöt aloittaa kohteiden rakentamisen.
Olemme täällä valtuustossa päättäneet, että Helsinki välttää yhteistyötä sellaisten yritysten kanssa, joilla on kytköksiä veroparatiiseihin. Julkisuuteen vuotaneet asiakirjat osoittavat vuorineuvos Kokkilan johtaman SRV-Yhtiön kiertävän veroja Luxemburgissa toimivan pöytälaatikkoyhtiön kautta. Eikö kaupungin pitäisi tällaisen firman tukemisen sijasta selvittää päinvastaisia toimia?
Esitän, että kaupunginvaltuusto palauttaa ehdotuksen uudelleen valmisteltavaksi niin, että SRV-Yhtiön maksuaikataulu arvioidaan uudelleen.
(Havainnekuva SRV)