Kehä II:n ja Sipoonkorpi
Kehä II:n ja Sipoonkorpi
Helsingin kaupunginvaltuuston kaikki ryhmät ovat aiemmin olleet sitä mieltä, että Espoosta lähtenyttä Kehä-kakkosta ei pidä jatkaa itään. Mutta ovatko enää?
Kehä-kakkonen on suunniteltu nimenomaan yksityisautoilun tarpeisiin ja omiaan vain lisäämään sitä. Tämä lähinnä Espoon kaupungin johdon ajama hanke kilpailee rahoituksesta poikittaisen joukkoliikenteen hankkeiden, kuten Raide-Jokerin, kanssa. Lisäksi se vanhingoittaisi useiden pientalovaltaisten asuinalueiden ja viheralueiden tulevaisuutta.
Kaupunginvaltuustolle tuotiin eilen hyväksyttäväksi lausunto, jossa suhtaudutaan kriittisesti Kehä-kakkoseen, mutta ei torjuta sitä. Kaupunginhallituksen jostain syystä yksimielisesti esittämässä lausunnossa toivotaan neuvotteluja väylän toteuttamisesta kevyempänä ja asteittain. Toisaalta siinä todetaan, että jos hanke kuitenkin toteutetaan (esillä olleen suunnitelman pohjalta), valtion pitää kantaa keskeinen vastuu sen rahoituksesta.
Tein vastaesityksen, joka tähtäsi Kehä-kakkosen jatkamista koskevien suunnitelmien hautaamiseen. Sitä kannatti vain 3 muuta valtuutettua ja 11 äänesti tyhjää.
Vielä oudommin kävi Östersundomin yleiskaavan valmistelun käynnistämisessä. Hyväksytyksi tuli osallistumis- ja arviointisuunnitelma, jonka mukaan tavoitteena on 50 000 – 80 000 asukkaan alueen rakentaminen. Se, mistä tämä luku on otettu, ei käynyt selväksi. Gryndereiden etuja se voi palvella, mutta entä helsinkiläisten?
Tavoite on minusta ylimitoitettu ja voi johtaa vaikeuksiin muun muassa Sipoonkorven kansallispuiston ja muiden luontoarvojen suojelua ajatellen. Kun Helsingissä on jo vielä tätä isommallekin asukasmäärälle tonttimaata, voi kysyä, ovatko kasvutavoitteet realistisia, uhkaavatko ne kaupungin palvelujen rahoitusta ja ovatko ne ristiriidassa muun Suomen kehittämisen kanssa?
Kirjoita kommentti
- Tähdellä * merkityt kohdat pakollisia