Lähipostin puolesta
Itella on ilmoittanut lopettavansa Maunulan ja Pakilan alueen asukkaita ja yrityksiä palvelevan asiamiespostin. Oma posti vietiin alueelta jo muutamia vuosia sitten.
Itellan nykyistä bisneksen tekemistä kuvaa se, että nykyiselle asiamiespostille ei ole edes yritetty löytää vaihtoehtoa. Ehkä siksi, että vaihtoehto olisi aivan nykyisen asiamiespostin vieressä, kadun toisella puolella. Siellä on postin jakelijoiden käytössä entinen Spar-kaupan iso tila, johon olisi helppo yhdistää lähiposti. Mutta se ei Itellan herroja kiinnosta. Vaihtoehtoja voisi löytyä myös kehittämällä postin, kelan ja kaupungin julkisten palvelujen tilojen käytössä yhteistyötä.
Itellaa on jo jonkin aikaa viritetty julkisen palvelun laitoksesta kansainvälisille markkinoille suuntautuneeksi liikeyritykseksi. Postin hyvä brandi on pilattu ja hukattu jopa nimeä myöten. Samalla kun Itella karsii lähipalveluja ja vähentää työntekijöitä, se tekee itse tilaa yksityisille jakelufirmoille.
Asukkailta ja asiakkailta mitään kysymättä Itella ilmoitti siirtävänsä Maunulan ja Pakilan alueen palvelut Kannelmäkeen. Sinne ei ole suurimmalla osalla suoria joukkoliikenneyhteyksiä. Autottomien, lapsiperheiden, vanhusten ja vähävaraisten postipalvelujen saanti vaikeutuu. Näin Itella lyö korville sekä sosiaalisia että ympäristötavoitteita.
Kantaa lähipostin puolesta voi ottaa nettiadressilla, joka löytyy täältä.
Kirjoita kommentti
- Tähdellä * merkityt kohdat pakollisia