Alppipuiston puolesta
Alppila-seura järjesti tänään tempauksen Alppipuiston puolesta. Ritva Harlen ja Alppilan lukiolaisten tekemä ympäristötaideteos kertoi havainnollisesti, miten Pisara-radalle säästösyistä suunniteltu lyhyempi reitti leikkaa pois osan puistosta. Liikenneviraston edustajalle luovitettiin 4 400 allekirjoittajan adressi Alppipuiston puolesta.
Aikoinaan VR:n makasiineista oli muodostunut kaupunkikulttuurin keskus, mutta se tuhottiin kun raha ratkaisi Musiikkitalon paikan. Nyt Alppipuisto on kesäisten kaupunkifestivaalien pitopaikka. Puiston merkitys on muutenkin kasvamassa, kun lähialueille tulee paljon lisää asutusta. – Ja taas on raha polkemassa alleen osan puistosta.
Liikennevirasto ja Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto ovat päätyneet tulevan Pisara-radan eri linjausvaihtoehdoista lyhimpään, joka peittää alleen osan Alppipuistosta. Syynä on ennen muuta raha, halvempi rakentamisen hinta.
Taloudelliset laskelmat on tosin tehty joltisenkin yksipuolisesti ja suppeasti. Laskelmissa on rakentamiskustannusten lisäksi painanut lähinnä aika, joka säästetään nopeammalla yhteydellä. Kokonaisuutena yhteiskuntataloudellisia vaikutuksia ei ole arvioitu. Tässä suhteessa Liikenneviraston ja entisen ratahallintokeskuksen perinteinen tarkastelutapa poikkeaa kaupunkisuunnittellun yleisestä taloudellisten arvioiden laskemntatavasta. Lyhyemmän reitin edullisuutta laskettaessa ei ole otettu huomioon pidemmällä reitillä Alppilaan tulevan aseman välillisiä vaikutuksia. Ei myöskään Pasilassa säästyvien maa-alueiden taloudellista arvoa. Puhumattakaan puiston virkistys-, kulttuuri- ja ympäristöarvoista.
Alppila-seuran kutsusta paikalla oli myös meitä valtuustoryhmien edustajia. Kahta galluppien kärjessä olevaa puoluetta – kokoomusta ja perussuomalaisia – Alppipuiston kohtalo ei kuitenkaan kiinnostanut edes sen vertaa, että olisivat lähettäneet paikalle ketään. Kaupunginhallituksessa istuvien valtuustoryhmien edustajat eivät paljon luvanneet – olihan kaupunginhallitus asettunut yksimielisesti Alppipuistosta osan leikkaavan ratalinjauksen kannalle.
Kirjoita kommentti
- Tähdellä * merkityt kohdat pakollisia