Hintakilpailua
S-ryhmän osuuskaupat alentavat yli 400 tuotteen hintoja. Voi sanoa, että lopultakin. Mutta miksi aluksi vain suurissa hypermarketeissa, Prismoissa? Ryhmän lähikaupoissa, Alepoissa ja S-marketeissa, hinnat ovat keskimäärin korkeampia kuin Prismoissa ja asiakkaista isompi osa pienituloisia. Toivottavasti lupaukset hintojen alennusten jatkamisesta näkyvät pikaisesti myös Alepoissa ja S-marketeissä.
Olen itse HOK-Elannon edustajistossa tehnyt useita ehdotuksia hintojen alentamisesta ja alennusten kohdistamisesta erityisesti välttämättömyystarvikkeisiin. Vastaukset ovat usein olleet samankaltaisia kuin Tuntemattoman sotilaan Hietaselle. On löyty eteen sellaiset rätingit, että hinnathan ovat jo niin edulliset, ettei niitä voi alentaa. Olen tähän muistuttanut osuusliikkeen tekevän jatkuvasti voittoa, jonka ei pitäisi olla sen tarkoitus. Tätä ennen S-ryhmä on käyttänyt voittoja ostamalla huoltoasemaketjuja, rakentamalla lisää myymälöitä ja laajentamalla Venäjälle ja Baltiaan.
Laman myötä heikentynyt kuluttajien ostovoima ja kaupan alan kiristynyt kilpailu asiakkaista on nyt pakottanut tunnustamaan hintojen alentamisen tarpeet ja mahdollisuudet. Hyvä niin. Positiivista on sekin, että osa hintojen alentamisvarasta on syntynyt energiaa säästävistä ratkaisuista.
Jatkossa toivon tällaisiin ratkaisuihin enemmän sosiaalista ajattelua niin, että alennukset eivät suosi hyvätuloisia. Kaupan alan kannattaisi tehdä johtopäätöksiä myös työnantajapolitiikassa niin, että kaupan liitto ei vaatimuksillaan matalista palkoista ja pätkätöistä ampuisi itseään jalkaan ajamalla ostovoiman heikentämistä.
Kirjoita kommentti
- Tähdellä * merkityt kohdat pakollisia
Posts: 2
Re:
Reply #2 on : Tue February 24, 2015, 13:18:22