Koivusaari ja länsimetro
Koivusaari ja läsimetro
SKP:n ja Helsinki-listojen ryhmä kannattaa länsimetron rakentamista. Metron toteuttaminen on toivottavasti viimeinen naula myös keskustatunnelin arkkuun.
Kun valtuusto käsitteli länsimetron rakentamishanketta, totesin täällä, että ryhmämme ei ottanut siinä kantaa Koivusaaren rakentamiseen. Nyt kun olemme perehtyneet tarkemmin asiaan myös Koivusaaren tulevan käytön osalta, olemme entistä kriittisempiä Koivusaaren rakentamiseen.
Koivusaaren maapohjaan on upotettu vuosikymmeniä sitten teollisuusjätettä ja myös myrkyllisiä aineita. Siellä on samantapaisia myrkkyongelmia kuin Myllypuron entiseltä kaatopaikalta. Jos ei haluta toistaa Myllypuron Alakiventien myrkkytalojen surkeaa historiaa, tulee Koivusaaren maaperän ja merenpohjan kunnostus todennäköisesti hyvin kalliiksi.
Koivusaaren alue on muutenkin erittäin vaikea asuntorakentamiselle. Se poikkeuksellisen tuulinen, tulville altis ja liikenteen melualueella. Koivusaaren rakentamista koskevien kilpailuehdotusten valossa rakentaminen vaatisi 15 hehtaarin merialueen täyttämisen, suoraan merestä nousevan massiivisen rakentamisen ja Länsiväylän kalliin eritasoliittymän. Mitään erityistä tarvetta asuntorakentamiseen sinne ei ole, kun rakentamiselle on vapautunut runsaasti maita entisillä sataman alueilla ja Lounais-Sipoosta.
Lauttasaareen on mahdollista sijoittaa kaksi metroasemaa niin, että Koivusaaren suunnittelua ei sidota tässä vain metroa koskevalla kaavaratkaisulla. Tätä menettelyä puoltaa se, että Koivusaari on Helsingin yleiskaavassa selvitysaluetta, jonka maankäyttö pitäisi ratkaista yleiskaavalla tai osayleiskaavalla eikä metropäätöksillä.
Ehdotan, että kaavaehdotusta muutetaan niin, että sivulla 29 sen 4.kappale ja sivu 30 kohdan metroasemat 4.kappale muutetaan kuulumaan: Varaudutaan toiseen metroasemaan siten, että se voidaan sijoittaa Katajaharjun-Myllykallion alueelle. Asemalla on kaksi sisäänkäyntiä, joista toinen voi tarvittaessa olla Koivusaaren suuntaan.