Kalasataman kaava syytä hylätä ylimitoitettuna
Tämä Kalasataman asemakaava lisää alueelle suunnitellun rakennusoikeuden yli kaksinkertaiseksi. Rakennusoikeuden lisääminen on tulos Kalasataman keskuksen suunnittelua ja rakentamista koskevasta kilpailusta, johon tuli vain yksi tarjous. Tuo SRV-yhtiöiden tarjous poikkesi rajusti kilpailun lähtökohdista ja perustui rakennusoikeuden nostamiseen yli kaksinkertaiseksi. Kyse on miljardiluokan hankkeesta eli SRV-yhtiöt saa satojen miljoonien eurojen edestä lisää myytävää.
Kaupunkisuunnittelun pitäisi perustua asukkaiden tarpeisiin ja kaupungin kokonaisetuun. Kuka uskoo, että asukkaiden ja kaupungin kokonaisetu on ratkaissut, kun esitetyn rakennusoikeuden kaksinkertaistamisesta on sovittu?
Esittelytekstin mukaan kaupunki saa SRV:lle myytävistä tonteista ja käyttöoikeuksista 115 miljoonaa. Tämä summa ei kata edes kaupungille hankkeen toteuttamisesta aiheutuvia menoja. Keskuksen julkisten osien rakentamiseen investoidaan 50 miljoonaa ja Sörnäistentunneli vähintään 140 miljoonaa. Lisäksi kaupunki vähentää SRV-yhtiöiden riskiä vuokraamalla osan liiketiloista 20 vuodeksi pääoma-arvoltaan 30 miljoonalla.
Kalasataman tornit nousevat kaavassa 20 – 33 kerrokseen. Käytännössä ne voivat olla tätäkin korkeampia, koska asemakaavakarttaan on lisätty SRV-yhtiöiden esityksestä oikeus ylittää suurin kerrosluku vielä kahdella. Näin korkeaan rakentamiseen ja vielä meren rannalla liittyy monia ongelmia.
Yleisten töiden lautakunta varoittaa pitkistä varjoista ja tuulisuudesta. Kaupungin museon mielestä pääkaupungin historiallinen siluetti muutetaan ja ilman asiaan kuuluvaa yleiskaavatason käsittelyä. Ympäristölautakunta on huolissaan päästöistä ja melusta. Helsingin Energian lausunto paljastaa, että asemakaavaa varten tehdyt Hanasaari B:n ja huippulämpökeskuksen päästöjen leviämismallit ovat suorastaan harhaanjohtavia. Niissä ilmoitetaan päästöjen keskiarvo, joka on laskettu jakamalla normaalivuoden energiatuotanto tasan kaikille vuoden tunneille. Todellisuudessa Hanasaari B on käynnissä vain osan vuotta ja huippulämpökeskus vain poikkeuksellisesti. Koko vuoden tunneille jakamalla saadut luvut kaunistelevat päästöjä, jotka voivat tuulen mukana puhaltaa suoraan tornien asuntoihin. Alueen hyvistä joukkoliikenneyhteyksistä huolimatta hankkeeseen liittyy yksityisautoilun lisääntyminen.
Kyse on siitä, kenen edut ja ketkä ohjaavat kaupunkisuunnittelua. Asukkaiden tarpeiden ja valtuuston päätösten sijasta tämän esityksen valmistelua ovat ohjanneet suuren rakennusyhtiön taloudelliset intressit.
Esitän, että valtuusto hylkää esitetyn asemakaavan ja kehottaa kaupunginhallitusta valmistelemaa uuden esityksen, jossa on selvästi vähemmän rakennusoikeutta ja jossa tornien suurin korkeus on nyt esitettyä matalampi.