Ryhmäpuheenvuoro valtuuston ns. puoliväliseminaarissa
Ryhmäpuheenvuoro valtuuston ns. puoliväliseminaarissa
– Hyvinkää 30.1.2015
Onko Helsinki osa ongelmaa vai sen ratkaisua?
Jatketaanko leikkaamista – vai luodaanko uutta työtä, joka tuo myös tuloja? Helsingissä on resursseja ja mahdollisuuksia vaikuttaa, ei vain sopeutua.
- Hyvinvointipalvelujen tuottavuus ei ole sama kuin karsia menokehitystä 1 %:lla. Olennaisempaa arvioida vaikuttavuutta.
- Peruspalvelujen alibudjetoinnin lopettaminen on täysin mahdollista: Helenin voitot, tuottavien investointien rahoitus pitkäaikaisin lainoin, maksuvalmiutta varten ei tarvita 700 – 800 miljoonaa, ei ylimitoitettuja kasvutavoitteita myöskään yleiskaavan valmistelussa.
- Helen investoinneista tuotava valtuustoon vaihtoehdot:
– Vuosaari C: kalliimpaa, Natura-ongelmat, Sataman tarpeet, polttoaineena Helen aikoo käyttää yhä osaksi kivihiiltä.
– Hanasaari ja Salmisaari: nämä voidaan uusia monipolttoainevoimaloiksi, halvempi vaihtoehto, ongelmana Kruunuselän silta (ei siltaa tai matalammat kuljetukset).
– Lisäksi uudet energiat: biohiili, biokaasu, tuuli, aurinko…
Kaupungilla on enemmän saatavia ja varoja kuin velkoja
– Tästä mm. valtuustoryhmien saama Pro kuntapalvelut –verkoston selvitys
Helsingistä työllistämisen kaupunki
Helsinki korostaa nyt yritysmyönteisyyttä ja menokuria – entä työntekijät, työttömät?
- Haasteena on torjua työttömyys, erityisesti nuorten, maahanmuuttajien ja pitkäaikaistyöttömyys.
Vrt. Helsingin sakkomaksut työmarkkinatukiosuutena Kelalle nousevat tänä vuonna jo yli 50 miljoonaan euroon.
- Kaupungin palvelut nopeimpia tapoja työllistää: mielekästä työtä normaalein työehdoin.
- Palkkatukityöllistäminen: Työmarkkinatuen päälle vähän = tes-minimipalkka. Toisaalta säästöjä mm. toimeentulotuessa, sote-menoissa jne.
- Huolenpito kaupungin työntekijöistä: tarpeeksi vakansseja, kunnon palkka, vaikutusmahdollisuudet
Sosiaalisen vastuun kaupunki
”Hyvinvointipolitiikassa nyt liikaa rahaa korjaamisessa, sosiaalisessa kulutuksessa, ansiotyöstä vapauttamisessa ja rahastoissa maailmalla. Liian vähän on rahaa perustoimeentuloturvassa, sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalveluissa, sosiaalisissa investoinneissa.” (Emeritusprofessori Jorma Sipilä tämän seminaarin avauksessa)
- Hyvinvointierojen vähentäminen nostettava läpäisevästi koko kaupungin ja kaikkien hallintokuntien kärkitavoitteisiin.
- Peruspalveluihin panostettava lisää resursseja. Se säästää kalliimpia korjaavia toimia.
- Stadin ikäohjelman luonnoksesta kuulla asukkaita ja tuoda valtuuston päätettäväksi (kuten vanhuspalvelulaki edellyttää).
- Asukastalot esimerkki alueellisesta yhteisöllisestä sosiaalityöstä, työllistämisestä ja monialaisesta matalan kynnyksen palvelusta. Sote-viraston 10 asukastalon jatkaminen kaupungin toimintana.
- Myös globaali vastuu: pakolaiset, veroparatiisit, aikapankki…
Asukaslähtöiset palveluverkot
Strategiaohjelman mukaan palveluja kehitetään asukkaiden tarpeista lähtien ja asukkaita kuullen. Onko näin? Palveluverkkojen suunnittelua hallitsevat nyt mekaaniset tilojen vähentämis- ja keskittämistavoitteet.
- Sote-palveluverkon keskittämissuunnitelma ei ole realistinen (vrt. vaikeudet löytää eteläisen alueen jättikeskukselle tilaa). Syytä palata kehittämään nykyisen terveysasema-, neuvola, sosiaaliasema- ja palvelukeskusverkon pohjalta.
- Vähintään 500 oppilaan koulujen koolle ei ole kunnon pedagogisia, sosiaalisia eikä taloudellisia perusteita. Kouluverkon tarkastelu syytä jatkossa tehdä kerran valtuustokaudessa, kokonaisuutena.
- Lähikirjastojen resurssien turvaaminen keskustakirjaston valmistuessa edellyttää tasokorotusta kirjastorahoihin.
- Nuorisotoimi mukaan keskustakirjastoon, nuorisotaloverkon täydentäminen uusia alueita rakennettaessa.
Sote-malli uusiksi
Sote-järjestämislaki ei ole realistisella pohjalla. Sote-lain toteuttamisesta ja vaikutuksista ei näytä olevaan kenelläkään selvyyttä.
– Sote-rahoitusmalli = leikkaa helsinkiläisten sote-palveluja, jopa 140 miljoonalla eurolla. Lähipalvelujen käsite hävitetty.
– Sotessa jätetty pois rakennemuutosten irtisanomissuoja. Voi johtaa joukkoirtisanomisiin myös Helsingissä.
– Miten käy Helsingin ja sh-piirien sote-kiinteistöjen?
– Hajottaa sote-palvelujen yhteyden muihin palveluihin ja vie suuren osan keinoista edistää terveyttä ja hyvinvointia.
– Päätösvalta siirtyy henkilöille, joita ei valita vaaleilla.
- Syytä puolustaa helsinkiläisten etuja, vaikuttaa ja valmistautua siihen, että laki ei tällaisena toteudu: järjestämislakiesityksen perustuslainvastaisuus (demokratia, rahoitus ym)
”Demokratia ja osallisuus vahvistuvat”
(Jussi Pajunen tässä seminaarissa 29.1.)
Avoimuus, vuorovaikutus, kyselyt, osallistuminen – mutta myös vallan ja resurssien uudelleenjakoa.
- Helsingissä hyviä kokemuksia demokratiapiloteista. Niiden pohjalta voidaan luoda uusia rakenteita osallistuvalle demokratialle. Selvittää Rovaniemen aluelautakuntamalli, jossa osa kunnan palveluista delegoitu asukkaiden valitsemien aluelautakuntien päätösvaltaan.
- Osallistuva budjetointi: esim. nuorisotalot, kirjasto ja asukastalot. Nuorten Ruudin osallistuminen nuoria koskevien päätösten valmisteluun velvoitteena virastoille.
- Avoin data palvelee nyt parhaiten yrityksiä, joilla resursseja ja osaamista. Myös asukkaille tarjottava resursseja ja tukea käyttää avointa dataa (esim. keskustakirjastoon).
- Seuraavan strategiaohjelman valmistelun aloittaminen asukasfoorumeilla. (Vrt. asukasaloitteet tälle seminaarille)
SKP:n ja Helsinki-listojen ryhmän keskustelussa oli esillä myös muita kysymyksiä sosiaali- ja terveyspalveluista, asumisesta ja kaavoituksesta, kaupungin omistajapolitiikasta jne. Ryhmä käsitteli myös useita asukas- ja kansalaisjärjestöjen esityksiä ja on valmis hakemaan keinoja niiden edistämiseksi.
Valtuuston strategiaseminaarin aineistot.