Helsingin sosiaali- ja terveysneuvonnan alasajopäätökset peruttava
Helsingin sosiaali- ja terveysviraston johto on päättänyt lopettaa terveysneuvonnan palvelevan puhelimen 10023 ja sosiaali- ja terveysviraston neuvontayksikön. Niiden lopettaminen on osa ”säästötoimia”, joihin viraston johto on ryhtynyt toteuttaakseen kaupunginhallituksen päättämiä lisäsäästöjä ja sopeuttaakseen menot alimitoitetun budjetin puitteisiin.
Nykyisin ostopalveluna hankittu terveysneuvonta piti palauttaa tammikuun alusta kaupungin omaksi toiminnaksi. 10023-puhelimeen on voinut soittaa ympäri vuorokauden aina kun tarvitsee tietoa terveyspalveluista tai hoito-ohjeita. Se on toiminut myös kun terveysasemat ovat suljettuna.
Sosiaali- ja terveysviraston neuvontayksikössä on saanut tietoja palveluista, joita monien on vaikea löytää. Siellä on ollut viime vuodet käytössä myös takaisinsoittopalvelu.
Sosiaali- ja terveysneuvonta pitää kunnan lain mukaan järjestää. Viraston johtoryhmä on kuitenkin päättänyt ajaa nykyiset palvelut alas. Tilalle tarjotaan vain mahdollisuus ottaa yhteyttä viraston muihin yksiköihin. Tämä tulee monessa tapauksessa vaikeuttamaan tiedon saantia ja palveluihin pääsyä.
Päätös kertoo siitä, miten lyhytnäköisiin ratkaisuihin sosiaali- ja terveyspalvelujen budjetin alimitoittaminen ja ns. tukipalveluista leikkaaminen on johtamassa. Näiden toimien seurauksena palvelut heikentyvät, neuvontatehtävät siirtyvät kuormittamaan muita palveluja ja palveluja tarvitsevien helsinkiläisten vaikeudet kasvavat.
Sote-lautakunnan onkin syytä käyttää otto-oikeutta ja perua viraston johtoryhmän päätökset sosiaali- ja terveyspalvelujen neuvontayksiköiden lopettamisesta. Lisäksi on syytä ryhtyä valmistelemaan heti esitystä lisäbudjetista, jolla peruspalvelujen alimitoitettuun budjettiin saadaan lisärahoitusta. Rahaa löytyy esimerkiksi Helsingin Energian liikevoitoista, jotka kaupungin johto aikoo – aiemmista vuosista poiketen – jättää kokonaan tältä vuodelta yhtiöitettävän liikelaitoksen omaan pääomaan.