Ympäristösanat ja teot?
Ympäristösanat ja -teot?
Kaupunginvaltuusto otti eilen illalla kannan, jonka toteuttaminen edellyttää käytännössä luopumista Neste Oilin palmuöljydieselin käytöstä bussiliikenteessä. Vain viikko tätä ennen Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän hallitus hyväksyi yksimielisesti bussiliikenteen kilpailuttamiselle kriteerit, jotka suosivat polttoaineena palmuöljydieseliä.
Valtuustossa palmuöljydieseliä vastustaneet vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton edustajat hyväksyivät HSL:ssa nuo kriteerit. Kysyn, missä linja ja uskottavuus? Mutta pyyhettä ei kannata heittää kehään, sillä bussiliikenteen kilpailuttaminen on pääkaupunkiseudulla jatkuva prosessi ja HSL:n päätös voidaan korjata jatkossa.
Sanojen ja tekojen ristiriita näkyy myös joukkoliikenteen lippujen hintojen korottamista ja vuorojen vähentämistä koskevassa HSL:n esityksessä. Kaupunginvaltuuston päätösten mukaan suunta pitäisi olla päinvastainen. Kun esitin valtuustossa ponnen, joka tähtäsi lippujen hintojen korotusten ja vuorojen karsimisen torjumiseen, kokoomuksen lisäksi myös osa vihreistä ja keskiryhmistä kaatoi ponnen (yhden äänen ratkaistessa).
Oma lukunsa on porvarihallituksen energiaverouudistus. Jyrki Kataisen esityksen hyväksyivät valtioneuvostossa niin vihreät kuin keskusta. Nyt Helsingin valtuustossa vihreät äänestivät sen korjaamiseksi, koska esitys johtaisi kivihiilen ja turpeen suosimiseen vähemmän saastuttavan maakaasun kustannuksella.
Korjaus onkin todella tarpeen. Esimerkiksi helsinkiläisten kaukolämmön hinnat uhkaavat muuten nousta 20 % (yhteensä 50 miljoonaa euroa) ja maakaasubussit kadota kokonaan. – Mutta miksi näin musta ja epäsosiaalinen esitys on ylipäätään hyväksytty hallituksessa?
Kirjoita kommentti
- Tähdellä * merkityt kohdat pakollisia