Verotuksen progressiivisuus?
Verotuksen progressivisuus
Vasemmistopuolueiden ministeri kehuvat hallituksen muuttaneen verotusta progressiivisemmaksi. Joitain helpotuksia aivan pienituloisimpien verotukseen onkin tullut ja joitain suurituloisten verohelpotuksia on hieman vähennetty. Mutta kokonaisuutena pieni- ja keskituloisten verotus on kiristynyt.
Palkansaajien tuloverotposentit nousevat ensi vuonna niin pienipalkkaisella kuin suurituloisella. Suurimmalla osalla peini- ja keskituloisista tämä on jatkoa vuodesta 2009 alkaneelle verotuksen kiristymiselle. (Tästä on veronmaksajien keskusliitto julkaissut tilastotietoja.) Vaikka myös suurituloisten veroaste on kiristynyt, on euroissa laskettu käteen jäävä tulo kasvanut suurituloisilla enemmän.
Veronmaksajien keskusliiton tilastot koskevat vain tuloveroja. Kuva muuttuu etenkin pieni- ja keskituloisille vielä synkemmäksi, kun huomioon otetaan myös välilliset verot. Pelkästään Kataisen hallituksen ensi vuodelle päättämät arvonlisäveroprosenttien korotukset leikkaavat kotitalouksilta noin 750 miljoonaa euroa.
2000-luvulla ovat manner-Suomen kunnat neljää lukuunottamatta korottaneet veroprosenttia. Kunnallisverojen nostaminen kohdistuu pieni- ja keskituloisiin raskaammin kuin valtion tulovero. Vasemmistoministereiden kehuma kunnallisveron perusvähennyksen korotus on vain 30 euroa ja työtulovähennys 25 euroa. Niiden yhteisvaikutukseksi arvioidaan 30 miljoonaa eli vain muutamia prosentteja siitä, minka hallitus ottaa arvonlisäverojen korottamisella. Kuntaliiton arvioiden mukaan kuntaveroilla kertään ensi vuonna noin 600 miljoonaa euroa enemmän kuin tänä vuonna.
Kataisen hallitus on leikannut tämän vuoden budjetissa ja ensi vuoden budjettiesityksessä kuntien valtionosuuksista ja yhteisövero-osuuksista yhteensä yli miljardi euroa. Lisäksi se on asettanut kuntauudistuksen keskeiseksi tavoitteeksi muodostaa sellaisia ”vahvoja peruskuntia”, jotka kykenevät itse rahoittamaan järjestämänsä palvelut. Tämä tarkoittaa verotuksen painopisteen siirtymistä valtion progressiivisest tuloverosta, pääoma- ja yhteisöveroista kunnallisiin veroihi, jotka ovat progressivisuuden sijasta jopa regressiivisiä jos otetaan huomioon myös kunnallisverosta vapaat pääomatulot (eli suurituloisimmat maksavat suhteellisesti vähemmän kuin pieni- ja keskituloiset). Tai sitten palveluja pitää vähentää rajusti. Ainakin kokoomus näyttää pyrkivät molempiin.
Kirjoita kommentti
- Tähdellä * merkityt kohdat pakollisia