Bussilinjat ojasta allikkoon?
Kaupunginhallituksen käsittelyyn tulee huomenna lausunto länsimetroon liittyvästä HSL:n liityntälinjastosuunnitelmasta. Suunnitelma sisältää myös esityksen, jolla ei ole mitään tekemistä länsimetron kanssa: Maunulan bussilinja aiotaan 62 lopettaa ja korvata laittamalla linja 51 kiertämään ns. vanhan Maunulan kautta.
Tästä asiasta esitettiin jo keväällä HSL:lle yli 1 100 allekirjoittajan adressi, Maunula-seuran ja muiden järjestöjen kannanottoja, joissa vedottiin busslin 62 säilyttämiseksi. 62 on vanhan Maunulan ja Metsälän ainoa suora bussiyhteys keskustaan, Sörnäisiin ja toisaalta Maunulan uurnalehtoon ja Pirkkolan urheilupuistoon. Tämän jälkeen on vetoomukseen tullut parisataa nimeä lisää. Myös Pitäjänmäki-seura on vedonnut muutosta vastaan, koska se hidastaa pitkää linjaa ajavan ja jo nyt usein aikataulusta myöhässä kulkevan bussin 51 linjaa.
Nyt kaupunginhallitukselle tehty esitys hyväksyy bussin 62 lopettamisen, mutta ei kannata sen korvaamista linjan 51 reittiä muuttamalla ja vuoroja lisäämällä. Esitys nojaa tältä kaupunkisuunnittelulautakunnan kummaliseen lausuntoon, jonka mukaan linja 62 voidaan lopettaa, mutta sitä ei ole syytä korvata linjan 51 reittiä ja liikennöintiä laajentamalla. Käytännössä bussilinjan 62 lopettaminen johtaisi näin joko palvelujen katoamiseen tai siihen, että linja 66 laitetaan kiertämään kaikkina aikoina vanhan Maunulan ja Metsälän kautta, kuten se nyt tekee illan myöhäisempinä aikoina.
Olen ollut yhteydessä kaupunginhallituksen kaikkiin ryhmiin, jotta kaupunginhallitus kirjaa lausuntoonsa, että bussilinja 62 on syytä säilyttää ja lisätä sille vuoroja viikonloppuihin ja iltoihin. Näin voidaan välttää linjan 51 hidastuminen (joka vaikuttaa aina Malminkartanoa ja Pitäjänmäkeä myöten) ja Länsi-Pakilan suunnalla linjan 66 pidemmät, hitaammat yhteydet.
Kirjoita kommentti
- Tähdellä * merkityt kohdat pakollisia