Kruunusiltojen hanke syytä hylätä – halvempia ja hyviä vaihtoehtoja löytyy
Kruunusiltojen hanke syytä hylätä – halvempia ja hyviä vaihtoehtoja löytyy
Kruunusillat on kallis hanke, jolle on halvempia ja hyviä vaihtoehtoja. Kruunusillat voi näyttää komealta, mutta se edustaa vanhaa käsitystä kaupunkirakenteesta, jossa kaikki tiet vievät Helsinginniemelle ja rannat vallataan rakentamiselle. Se on jätti-investointi kantakaupunkiin suuntautuvaan raitioliikenteeseen, vaikka suurin osa Laajasalon liikenteestä suuntautuu muualle.
Kruunusiltojen vaihtoehtona on esitetty raitio- tai pikaraitioyhteys Kruunuvuorenrannasta ja Laajasalosta Herttoniemen metroasemalle. Jos ollaan huolissaan metron kapasiteetista, voidaan raitiolinjaa jatkaa Kulosaaren siltaa pitkin Kalasatamaan ja edelleen Pasilaan. Tätä yhteyttä voisi täydentää lautta Kruunuvuorenrannasta kantakaupunkiin.
On sinänsä ymmärrettävää, että halutaan nopea yhteys kantakaupunkiin. Kun tämä yhteys palvelee vain osaa Laajasalon liikennetarpeista, on syytä arvioida hankkeen etuja ja kustannuksia suhteessa muihin tarpeisiin ja vaihtoehtoisiin ratkaisuihin.
Hankkeen valmistelussa ei ole selvitetty esimerkiksi raitioliikenteen viemistä Kulosaaren sillan ja Itäväylän kautta Herttoniemeen ja Kruunuvuoreen. Samoin on jätetty selvittämättä vaihtoehto, jossa matkustajalautta kulkee suoraan Kauppatorille.
Entä onko kohtuullista maksaa yhteensä noin 375 miljoonaa euroa silta- ja raitiotiehankkeesta, joka tuo joidenkin minuuttien matka-aikaedun Aleksanterinkadulle matkaaville, mutta ei mitään etua Itiksen tai pohjoisen suuntaan liikkuville? Kustannuksia voi verrata myös Raide-Jokeriin, jonka hinta Helsingille on kolmannes Kruunusiltojen hinnasta – mutta käyttäjämäärä kolmin tai nelinkertainen Kruunusiltoihin verrattuna.
Alun perin Kruunusiltojen hinnaksi esitettiin noin 125 miljoonaa euroa. Viimeksi kun valtuusto käsitteli tätä hanketta marraskuussa, apulaiskaupunginjohtaja Sinnemäki vakuutti, että ”koko hankkeen hinta ei missään nimessä ole yli 300 miljoonaa euroa”, vaan kokonaishinta on ”jonkin verran yli 220 miljoonaa”. No nyt meille kerrotaan kokonaishinnaksi noin 375 miljoonaa.
Kalliskin investointi voi olla perusteltu, jos se tuo kaupungille vastaavasti lisätuloja. Kruunusillat ei tuo satojen miljoonien lisätuloja. Se on kannattava lähinnä rakennusliikkeille, jotka voivat myydä kovemmalla hinnalla Kruunuvuorenrannan asuntoja. Luonto-, kulttuuri- ja maisema-arvoista tehdään kauppatavaraa.
Samalla Kruunusillat on osa laajempaa suunnitelmaa, jossa siltareittiä jatketaan Vartiosaareen ja Ramsinniemeen. Merellisen Helsingin hienoimpia alueita ollaan uhraamassa gryndereille, joille kustannetaan veronmaksajien varoin lisävoittoja. Siltaratkaisu ohjaa muitakin liikenneverkkoa koskevia ratkaisuja tavalla, jota pitäisi arvioida laajemmin osana yleiskaavan liikenneverkkoja.
SKP ja Helsinki-listat on alusta alkaen vastustanut Kruunusiltoja ja esittänyt edullisempia ja monipuolisemmin liikennetarpeisiin vastaavia vaihtoehtoja. Tällä kannalla olemme edelleen. Siksi kannatan asian palauttamista – josta täällä on tehty useita esityksiä – ja ellei palautusta hyväksytä, esitän Kruunusiltojen hankesuunnitelman hylkäämistä.