Aloitteita HOK-Elannossa
Helsingin Elanto tekee taloudellisesti hyvää tulosta. Eilen HOK-Elannon edustajistolle esiteltyjen tietojen mukaan tulos on peräti 54 miljoonaa vuodessa. Markkinaosuus vähittäiskaupassa on yli 43 %. Tulosta on tehty myös ruokahävikin vähentämisessä, kierrätyksessä, energiatehokkuudessa, uusiutuvan energian osuuden lisäämisessä ja kuljetusten ympäristövaikutusten vähentämisessä.
HOK-Elannolla on laaja lähikauppojen verkosto. Hinnoittelussa nämä Alepa-myymälät ovat selvästi kalliimpia kuin S-marketit ja Prismat, joissain kauppakassivertailuissa myös kalliimpia kuin kilpailevat lähikaupat. Kalliita hintoja voi perustella ”suuruuden ekonomian” puuttumisella, mutta se on ristiriidassa psuuskaupan ympäristö- ja sosiaalisten tavoitteiden kanssa. Alepoihin olisi tarvetta ja mahdollista palkata myös lisää työntekijöitä, etenkin myöhäisiin työvuoroihin. Jätin eilen edustajistossa aloitteen lähikaupan edistämiseksi.
Kokoukseen saatiin osuuskaupan hallituksen vastaus keväällä tekemääni aloitteeseen kulttuuri- ja mielipidelehtien myynnistä esimerkiksi Prismoissa. Tämä vastaisi osuusliikkeen kulttuurisia tavoitteita ja yhteiskuntavastuuta. Vastaus aloitteeseen oli myönteinen. HOK-Elannon Prisma-ketjun ryhmäpäällikkö on jo käynyt keskusteluja Kulttuuri-, mielipide- ja tiedelehtien liiton, Kultti ry:n kanssa. HOK-Elanto jatkaa Prismojen Lehtipisteen lehtivalikoiman kehittämistä Prismoissa Kultin ehdotuksen pohjalta.